Hana Magdoňová
BIO
* 17. 11. 1989, Frýdek-Místek, Česká republika
performance-body_design-site_specific-happening-dramaturgie
rituály_šamanské principy_psychomagie
http://hanamagdonova.blogspot.com/
09-12 Studium Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo, Slezká univerzita v Opavě, ČR (titul BcA.)
12-15 Práce kulturního dramaturga v kulturní organizaci města Kultura FM, Frýdek-Místek, ČR
15-16 Rezidence v divadle Theatre GegenStand in Marburg, DE
16-18 Stáže na mezinárodní performance laboratoři ve Frankfurtu n. M., DE and Bordeaux, FR
18-současnost Studium ateliéru Performance, vedoucí ateliéru Tomáš Ruller, FAVU VUT, Brno, ČR
19 – Stáž na ateliéru hostujícího pedagoga, Przemysława Kwieka, FAVU VUT, Brno, ČR
20 – Stáž na ateliéru Live Art and Performance Studies, TEAK, UNIARTS, Helsinky, FI
VYBRANÉ PRÁCE
ARTIFICIAL HELLS performance, instalace
Galerie Klenová, Česká republika, 2020
V rámci sympozia ARTDIALOG, MEZIPROSTORY
Kurátorka: Adéla Matasová
Do jaké noci ses to zrodila, ty nová jiskro věčného plamene. Ztráceli jsme se ve své směšnosti a nerozumnosti, když jsme tě spatřili. Naše oči osleply a naše vědění oněmělo, když jsme přijali tvou záři. C. G. Jung
Úděl člověka jako participace a završení přírodních dějů. Úsilí o Opus Magnum. Materializace ideálů, odhalování mystéria, božský princip. Alchymie posthumanismu – k technologii, k přírodě. Nekonečný cyklus pokusů o pochopení a věčné selhávání. Faustovský komplex. Snaha o proniknutí do samotné podstaty, Materia prima, pra-zdroj. Přesto však je tento holistický koncept možné pojmout jen ve stavu snění, v ne-formě potencionality.
PACHITA performance
Galerie Pakosta, Litomyšl, Česká republika, 2020
V rámci kolektivní ateliérové výstavy Akce/Prezentace
Kurátor: Tomáš Ruller
Performance je volnou adaptací slavné mexické léčitelky Pachity. V rámci svých “psychických” operací byla posednuta duchem a v tomto tranzu pak prováděla zákroky a vytvořila silnou atmosféru, v níž všichni přítomní vnímali měli dojem, že se jedná o opravdový chirurgický zákrok.
HOLOTROP performance
TERĒN – pole performativního umění, CED, Brno, Česká republika, 2020
sound master: Andrei Shulha
technický support: TERĒN, CED
text: C. G. Jung
holotropní >> směřující k celistvosti (slovník cizích slov)
Performance experiment inspirovaný zkušeností 5-MeO-DMT, současné Performance Art scény v Helsinkách a prací C. G. Junga.
Výzkum reality, smyslová deprivace, myšlenková manipulace, hledání ‚prespace‘ kolektivního nedvědomí, výrazy mimo formu.
DEPTHS performance
Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha, Česká republika, 2020
V rámci kolektivní 24h performance
Koncept: Darina Alster
Formát 24 hodinové performance nabízí možnost – zůstat ve stavu jiné reality. Tato mytologická rovina, nezávislá na časoprostoru, kauzalitě či vnějším světě, pak může být skrze performera explicitně vyjádřena a s vnějším světem konfrontována. Nejniternější prožitky se exponují ve veřejném prostoru stejně jako u bezdomovců. Každé nadechnutí je upozornění, že stále ještě žijeme a přesto se propadáme kamsi stále dále od člověka směrem k bytosti.
HLAVOU PROTI ZDI performance, výstava
Galerie Stěna, Liberec, Česká republika, 2019
Spolupráce: Barbora Kašubová
Bílá výstavní zeď se v interpretaci studentek ateliéru Performance FaVU v Brně, Barbory Kašubové a Hany Magdoňové proměňuje v zeď mentální, zatímco duševní stavy i vnitřní bloky díky ní získávají fyzický rozměr. Reprezentativní funkce stěny je nahrazena funkcí akční. Namísto nosníku uměleckých děl se ona samotná stává artefaktem, kterému je věnována pozornost a přinášena energie. Ale má to vůbec smysl? Jakou má cenu performovat zeď? Tvrdohlavost obměkčuje nesmyslnost akce. Marnost nad marnost.
N/UM TCHA performance
Malinovského náměstí, Brno, Česká republika, 2019 Spolupráce: Jakub Cír, Michael S. Blaško, Kristýna Kmentová, Jana Vondrů Technická spolupráce: Jakub Wagner Foto: Roman A. Muselík
Třetí projekt ze série Malých nočních performance
N/um tcha je tradiční léčebná ceremonie křováckého kmene !Kung, která probíhá většinou jednou týdně a trvá celou noc. Celý kmen se schází, ženy vytváří uprostřed kruh, ve kterém tleskají, muži okolo pochodují a podupávají. Šaman/ medicinmen se díky rytmu dostává do hlubokého tranzu a dotykem a zpěvem léčí jednotlivé obyvatele. Se skupinou tanečníků a zpěváků jsme vytvořili volnou adaptaci na tento tradiční křovácký rituál a umístili jej na náměstí v Brně a vytvořili tak platformu pro společné setkání přátel i náhodných kolemjdoucích za účelem ozdravného rituálu. Projekt byl inspirovaný výstavou Šamanova zkouška Małgorzaty Szandały (PL) v Galerii G99 v Brně.
KALI performance
Sokolovna v Karlíně, Praha, Česká republika, 2019
V rámci Festivalu nahých forem, 2019, téma festivalu: Bolest
Po dobu 30 minut jsem visela na kruzích v tělocvičně. Tato fyzické deprivace mě natolik zaneprázdnila, že jsem nebyla schopná „běžného“ uvažování, byla jsem donucena plně se soustředit na samotnou fyzickou aktivitu. Mé tělo bylo zároveň napětí a křeči, zároveň se snažilo o alespoň trochu úlevnou pozici. Abych si byla jistá, že ani v mém obličeji nebude zračit „hraná“, „neopravdová“ emoce, soustředila jsem svůj pohled do prázdna před sebe a snažila jsem se nechat jazyk viset volně z úst. Atmosféru samotné živé akce dále doplňoval sám site-specific tělocvičny – výklenek s kruhy působil téměř oltářním dojmem, diváci slyšeli audio nahrávku tréninku aerobicu burcující k maximálnímu výkonu smíšenou s indickou mantrou, motlidbou ke Kálí za uklidnění ducha. Asistentka během celé performance podávala divákům kalíšky se slivovicí, ve které plaval špendlík, kterým je po vypití píchla do levé paty – akupunkturního bodu duchovní síly (Achillova pata) a snažila se diváky srazit pravou noho k zemi. Zajímavý byl i závěr samotné performance, poté co jsem se spustila z kruhů na zem, byla jsem tak fyzicky vyčerpaná, že jsem jen oddychovala, úplně konsternovaná a mimo „běžný“ stav mysli. Pocit v těle by se dal přirovnat k extázní orgasmické blaženosti a já jsem několik minut nebyla schopná se vůbec pohnout. Během celé akce mě především zaujalo a bavilo pracovat s napětím – neustálá snaha se zároveň uvolňovat a udržovat se v maximálním vypětí sil.
CROSSING BORDERS transmediální sympozium
Areál bývalého Kruhovského mlýna, Laškov, Česká republika, 2019
Cílem sympozia bylo vytvořit platformu umělecké (spolu)práce skrze redukci/omezení/ limitovanost, která pomáhá kreativnímu náhledu do problematiky jednotlivých médií a vedl tak k netradičnímu rozvíjení a hlubšímu výzkumu a možnostem komunikace. Plátna, barvy, hudební nástroje, taneční podlahy, kamery, fotoaparáty, projektory, reflektory, zvukové aparatury a konečně počítače s veškerými postprodukčními aplikacemi jsou vyměněny za environment – přírodní krajinu a materiály a vlastní bytí – tělo, hlas, vědomou meditaci. Každá přítomná individualita má své místo a čas na rozvoj a průzkum svého vlastního pohledu na svůj vztah k tvorbě; hledání hlubšího záměru i zdroje exprese. Tento intenzivní výzkum pak vede ke společným debatám a dalšího prohlubování tématu, jak v rámci individuálního pojetí, tak ve skupinové tvorbě. Tyto podmínky pomohou nejen umělcům, ale i samotným disciplínám hledat cestu zpátky k sobě. Namísto rozvíjení jednotlivých médií svým specifickým způsobem se umělci budou snažit naopak o překračování hranic a zaplňování meziprostorů. Hledání společných bodů, společný záměr reagovat a odpovídat na to, co vzniká v uměleckém procesu mezi různými materiály. Tento univerzální proces kreace a exprese, osvobozený od žánrové diverzity umění se spolu s přítomností přírodního prvku přiblíží formě starověkých rituálů; jde zde tedy v podstatě o mutaci pojmu inter-media na pojem trans-media (pre-media).
HALÓ, PROSÍM! performance
Floating gallery (A)VOID, Praha, Česká republika, 2019
V rámci Prague Biennale Projekt: Magic Carpets 2019, téma projektu: Veřejný prostor
Téma projektu Magic Carpets jsem využila pro otevření otázky veřejného prostoru jako platformy pro filtr reality. Každý má možnost se v rámci tohoto společného prostoru pohybovat, prezentovat, existovat. Co však z tohoto prostoru pronikne od jednoho jedince k druhému? Jak moc jsme schopni se vzájemně zacílit, obejmout své bytí. Co chceme vidět a co našim očím zůstává neviditelné? Veřejný prostor jako spektákl společnosti. Zpodobnění bezdomovce/opilce, který volá o pozornost, je zasazeno mezi diváky i mezi náhodně procházející veřejnost. Ti mají možnost se s tímto individuem přímo konfrontovat, nestranně jej z dálky pozorovat či jej prostě ignorovat. Diváci jsou ve svém pohledu fyzicky znevýhodněni – světlo reflektorů jim svété do obličeje, na očích mají nasazené 3D brýle.
INSIDE/OUTSIDE performance
Veletržní palác, Národní Galerie, Praha, Česká republika, 2019
Text: Kateřina Koutníková
Inside/outside byla součástí kolektivní performance Theatrum Mundi 3.0. Oddělení vnitřního a vnějšího světa. Nemožnost performera komunikovat s okolím, reagovat na vnější podněty. Zároveň ani jeho vnitřní prožitky nijak nepronikají na povrch. Jednotlivé pohyby jsou protaženy až do vyčerpání a upadnutí. Vzniká tak křečovitá expresivita, která jediná vyjadřuje vnitřní stavy performera.
TO DO NOT EXIST FOR 1 HOUR performance
Praha, Česká republika, 2019
Náměstí Míru
Druhý projekt ze série Malých nočních performance
V noci ze 30. 3. na 31. 3. se ztratila jedna hodina k vůli změně zimního času na letní. Stejně tak, jako neexistovala tato hodina, rozhodla jsem se i já že na jednu hodinu nebudu, plně odevzdaná čemukoliv, co příjde.
THE HOLLOW performance
Brno, Česká republika, 2019
taneční spolupráce: Michael S. Blaško
První projekt ze série Malých nočních performance
Umělecká exprese skrze tanec a pohyb ve scénografii pochmurné městské scenérie může evokovat vnitřní stavy mysli – depresi nebo úzkost, které jsou tolik běžné pro městský životní styl. Není jisté, zda je železobetonová konsturkce opravdu stabilní, zda člověk zvládne vylést z hlubin země a nebo spadne hlouběji. Nezakrytá těla vypovídají o zranitelnosti, make up o nemožnosti komunikace s vnějším světem.
MÝTUS O ZROZENÍ LA GORDY performance
Brno, Česká republika, 2019
Klauzurní práce, Aula FAVU
projekce: Woody a Steina Vašulkovi: Noisefields 1974
„Moderní člověk potřebuje obřad. Prostřednictvím obřadu se člověk propracovává k tomu nejvznešenějšímu, co v něm je. Právě proto, že nám tolik chybí obřady, se utápíme v průměrnosti… … Budu se vyjadřovat výhradně pomocí nevědomí. Nechám ho, aby proudilo jevištěm stejně svobodně, jako když se odvíjejí sny. Budu ignorovat intelekt diváků. Nebudu dávat k dispozici definice symbolů, prostě jich použiju ve vší jejich nekonečné složitosti a nechám, aby si je každý vyložil po svém.“ Alejandro Jodorowsky
Pro mou semestrální práci jsem vytvořila performance na platformě rituálu. Spirituální transformativní obřad. Použila jsem obecné šamanské metody a transformovala je do prvků západního světa ve 21. století. Tyto prvky mají blíže ke komunikaci s divákem než-li se snažit používat starověké domorodé metody. Efekt by ale měl fungovat stejně. Vyjmout se z běžné cesty racionálního myšlení a namísto něj zažít zkušenost.
POUHÉ NIC POKRYTÉ KŮŽI performance
Suteren Gallery, Brno, Česká republika, 2018
vernisáž 06. 12. 2018
kolektivní výstava umělecké skupiny Gravidity: Lucie Jestřabíková, Zuzana Štefková, Hana Magdoňová, Michael Franče, Michaela Čížková
Podzemí – Suterén – Sub terrein (ve francouzštině) pod povrchem – inspiruje otevřít Pandořinu skřínku do našeho podvědomí (sub consciousness). Dojmy a pocity, které se nacházejí hluboko v člověku, ale nedají se jednoduše vyjádřit slovy. Prosakují členitým prostorem sklepa, od předních reprezentativních částí až po nejtemnější zákoutí. Explicitně, avšak ne popisně se je snažíme přivést na povrch. Tato témata prostupují sekcemi těla, oděvu a prostředí. Narozdíl od obvyklému principu jednotlivé vrstvy naše podvědomí nezakrývají, ale naopak využívají jako explicitní výraz. Od lidského těla, plastiky, fotografie, performanci, oděvu, po samotné prostředí sklepního prostoru. Stejně jako make-up můžeme zakrýt naši pravou identitu, ale může to být také způsob vyjádření našeho vnitřního světa.
JAK VYSVĚTLIT SVĚT MRTVÉMU ZAJÍCI performance
Studentská přehlídka Pokoje, Praha, Česká republika, 2018
performance: 14.-16. 11. 2018
„Zajíček v své jamce sedí sám, sedí sám. Ubožáčku, co je ti, že nemůžeš skákati? Chutě skoč, chutě skoč, a vyskoč!“
Performance „Jak vysvětlit svět mrtvému zajíci“ vznikla jako součást přehlídky Pražské pokoje (výstava českých uměleckých škol). Namísto reprezentaci práce ateliéru Performance jsme se rozhodli naplnit časoprostor přítomností samotných performetů. Každá konrétní akce transformovala prostor a zahrnovala komunikaci s živým i neživým, inspirovaná prací Josepha Beuyse.
Performance byla interpretací jeho práce „Jak vysvětlit obraz mrtvému zajíci“. Třicetihodinová meditace během tří dnů proběhla společně s návštěvníky. Neverbálně, pouze v rámci meditativního stavu mysli jsem se snažila komunikovat s diváky (1 či 2 osoby) a vysvětlit tak otázku, kterou Beuys do své práce položil: Kdo je mrtvý zajíc? Proč je zajíc mrtvý? Jak ho oživit?
RE-PPREZENTACE performance
GHMP, Praha, 2018
RE-PREZENTACE je část kolektivní performance v rámci výstavy Tomáše Rullera Udržitelné záblesky. Vypořádává se s problematikou naší identity. Jsme opravdu sami sebou? Nebo je to pouze iluze pokřivená našim sebeobrazem? Co nás nutí k pohybu/k životu? Symbolická záměna těla a jeho stínu.
BAUBO performance
GASK, Kutná hora, Česká republika, 2018
Performance Baubo proběhla v září 2018 jako součást kolektivní performance Theatrum Mundi v galerii GASK v Kutné hoře. Jde o interpretaci Starořecké bohyně břicha -Baubo. Ta nemá hlavu, oči má namísto bradavek a ústa v místě vulvy. S ostatními komunikuje sprostě a drze skrze její tělo. I během této perfromance jsem komunikovala s diváky skrze tělo. Bylo to jednoduchý, provokativní a vyzývavý dialog. Bylo zajímavé potom čelit divákům face to face.