Pedagogická koncepce

Motto:

"Nemáme se ptát jen co potřebuje člověk vědět a umět pro existující společenský řád, ale především jak je člověk založen a co se dá v něm rozvinout, aby pak dodalo existujícímu řádu nový život."

(Podle Rudolfa Steinera.)


Škola musí být postavena na prohloubené nauce o člověku, člověku jako tělesné, duševní a duchovní bytosti, člověku s vesmírnou dimenzí.

Takto založené učení je cestou jak získávat poznatky o světě a o člověku metodou vnitřního školení, jež vede dospívající ke svobodě jejich individuality, přičemž zkušenostmi ve světě a ve svém sociálním okolí musí nalézt sama sebe, svůj světový názor, svůj osudový okruh bytostí a své úlohy ve světě.

Úkolem učitele není dotýkat se žákova "já", nýbrž přispět k tomu, aby se jeho prostředky (tělo a duše) utvářely tak, aby individualita (duch) jimi mohla jednou volně nakládat a vládnout. Pomáhá odstraňovat fyzické a duševní překážky a utváří svému žáku podmínky, jimiž duch může vstupovat do života v plné svobodě.

Zastupovat a bránit za každé situace sféru "čistého lidství" bez ohledu na politické a ekonomické zájmy je nezastupitelná funkce autonomního duchovního života každého adepta umění, který současně s garancemi volného toku informací musí být chráněn akademickými svobodami.

Nejdůležitějším úkolem školy není poskytovat vědomosti jako takové, ale umění vyučovat - jak je třeba se učit.

Cílem školy je vzdělávání člověka ve smyslu jeho sebeutváření.

V umění vychovávat se v principu nejedná o souhrn pedagogických metod, ale především o příkladný životní postoj.

Nejdůležitějším úkolem uměleckého pedagoga je podporovat a sociálně zúrodňovat nadání (nikoli přivádět k práci v předem nalinkovaném systému technicko-ekonomických trendů). Záměrem takovéto školy není vychovávat naprogramované komerční specialisty, nýbrž mnohostranně vzdělané lidi, plné zájmu o celou skutečnost života (kteří tak snadno zvládnou i svoji specializaci).

Základní podmínkou tvořivého duchovního života je svoboda projevu.


Tomáš Ruller