I. ROČNÍK Statický obraz - "kompozice v ploše"
Doplňková výuka technologie:
Kompozice - vztahy : celek/výřez, linie/plocha, světelnost/kontrast,
detail/ostrost, perspektiva/úhel, barevnost/tonalita, mikro/makro
Záznam - práce s foto a video kamerou: ostření, clonění, expozice, seriál, klasická animace, transfokace, švenk, nájezd/odjezd
Zpracování - laboratoř a střižna: výřez, střih/skládání, vkládání/řazení, prolínání/stmívání, triky a efekty
1. semestr : ZÁTIŠÍ (objekt) - POZOROVÁNÍ A VIZE
- filosofie zátiší - ticho, prázdno, tma - základní fenomény dematerializace
(John CAGE / Allan KAPROW)
- bezprostřední životní zkušenost s předmětným světem:
haptické, chuťové, čichové, zvukové a vizuální kvality
- historické zátiší - zpracování tématu tradičními technikami:
kresba/obraz, text/popis, divadlo (věci jako rekvizity) - významové kvality: fetišizmus
- fakticita věcí - koláž, celek/fragment, dokumentace/archiv
- současné zátiší - zpracování novými médii: voyerizmus a vizionářství
- akce - "zátiší"
2. semestr : PORTRÉT (subjekt) - VÝRAZ
- filosofie portrétování - umělec a jeho model / autoportrét.
- smyslová zkušenost "já"- vnímání a interpretace - sebereflexe a
stylizace (ORLAN)
- tradiční portrét a maska - živé obrazy (Mariko MORI / Yasumasa
MORIMURA)
- výraz v nových médiích: fotografie a video, reprodukce hudby a hlasu,
komunikační techniky
- tvář, osobnost a image (Cindy SHERMAN)
- akce - "portrét/autoportrét"
II. ROČNÍK Pohyb obrazu - "kompozice v prostoru"
Doplňková výuka technologie:
Práce s prostorem : pozice a stavba tvaru, prostoru, scény, instalace, architektury
Práce se světlem: fyzikální vlastnosti světla, barevná škála, filtry, optika, reflektory, lasery, projektory, obrazovky, displeje
3. semestr : SVĚTLO, TVAR A PROSTOR (scéna-instalace-architektura) - VNĚJŠÍ PROSTOR
- morfogeneze tvaru a prostoru - naplňování a plnost - aura věcí
a energie místa
- vnější prostorová zkušenost ve smyslech, rozumu, citu, intuici
- vztahy v prostoru: objekt a věc, osoba a předmět, figura a prostor,
postava a místo, role a scéna - "duch tvaru" a "duch místa" (Marina
ABRAMOVIČ / Richard LONG)
- pravěká a starověká místa: jeskyně (Kostelík - zasvěcovací praxe),
menhiry, oppida, hradiště, středověká a novověká architektura: kostel,
klášter, město, muzeum, galerie (Nikolaus LANG)
- nová média a virtuální prostor (Dennis OPPENHEIM / Dan GRAHAM )
- akce - "postoj/pozice/umísťování" - šamanské praktiky
4. semestr : FIGURA (tělo) - VNITŘNÍ PROSTOR
- elementární techniky: polohování, pohyb, tanec, gesto, mimika
- vnitřní fyzická zkušenost: dech, dotek, vůně, chuť, slyšení a vidění
- tělesnost, imaginace, mentální a spirituální prostor (Vito ACCONCI
/ Valie EXPORT)
- stylizace těla v pravěkém umění a umění přírodních národů, figura
ve 20. Století: nová figurace, body art (Chris BURDEN / Carolee SCHNEEMAN)
- nové technologie a nová tělesnost - telepresence
- "tělové akce - osobní/intimní rituály" (Tantra)
III. ROČNÍK Obraz pohybu - "kompozice v čase"
Doplňková výuka technologie:
Práce se slovem : slovo/hlas, hudba/zpěv, písmo, typografie, text
Práce se zvukem : vizualizace zvuku, záznamy, mikrofony, dubbing, mix
5. semestr : OBJEKT V POHYBU (stroj / robot) - MECHANICKÝ RYTMUS
- fyzikální časoprostor - objekt - kód
- pohyb a význam - znak a symbol, překlad a animace
- obraz řeči: písmo, sazba, text, typografie a vizualizace - vizuální poezie
- řeč hudby: sonické hodnoty a artikulace, manipulace a multiplikace
- mluvící stroje, umělé jazyky (midi), matematická lingvistika a
jazykové hry, umělá inteligence a paměť (VASULKA'S / STELARC)
- "in-formace, per-formace, trans-formace"
6. semestr : FIGURA V POHYBU (gesto / tanec) - BIOLOGICKÝ RYTMUS
- biologický časoprostor - subjekt - řeč
- pohyb a energie - myšlení a jazyk, etymologie a semiotika
- řeč obrazu: původ obrazu ve vizuálním gestu - akční malba (GUTAI)
- hudba řeči: původ hudby v akustickém gestu - orální tradice, vyprávění, zpěv,
dramatizace, rétorika (Butó )
- písmo jako fixovaný posunek, grafologie - praktická kaligrafická cvičení.
- "gestická akce" (Herman NITSCH / Vienna Actionists)
IV. ROČNÍK Obraz děje - "kompozice v kontextu"
7. semestr : AKCE (v prostředí) - KONSTRUKCE / DEKONSTRUKCE
- filosofie děje: věci a osoby pohybující se v historickém, kulturním,
společenském a spirituálním časoprostoru (Paul McCARTHY, Mike KELLEY)
- "čtení" (běžných) událostí jako částí souvislého / nesouvislého přiběhu
- "objektivní" výrazový prostředek a "subjektivní" výraz - image
- rituály přírodních národů (Eskymáci, Australané, Indiáni a orientální
tradice) a naše každodenní obřady - totem a tabu (James LUNA / Coco
FUSCO / Goméz PEŃA)
- nové rituály a tvorba mýtů - party /rave, house, techno/ a masová média
- umění "inter-akce"
8. semestr : PŘÍBĚH (ve společenství) - KOMPOZICE / DEKOMPOZICE
- struktura příběhu a vyprávění: vstup, pohyb, vrchol, výstup
- vyprávění výtvarné /text a obraz/, hudební /slovo a zvuk/, divadelní /gesto a hra/
- vznik mytologií rytmizováním každodenní životní zkušenosti v dějinách:
pohádka a mýtus
- tradice a moderna: hudební a výtvarné divadlo - virtuální realita
(Robert WILSON)
- nové formy pop-vyprávění: comics, klip, show (RESIDENTS / Jeff
KOONS)
- stylizace a univerzalizace osobní životní cesty: výpověď "osobní
mytologie" (Laurie ANDERSON / Mathew BARNEY)
BAKALÁŘSKÁ ZKOUŠKA A POSTUPOVÝ PROJEKT
MAGISTERSKÉ STUDIUM
(V. ROČNÍK) Prezentace - "medializace"
9. semestr : KOMUNIKACE A KONTEXT - svět umění / umělecký svět
- FLUXUS / PAIK / KNÍŽÁK
10. semestr : KOMPLEXNÍ SYSTÉMY - spiritualita, ekologie, politika,
ad. - DUCHAMP / BEUYS / BLACK MARKET
Individuální programy.
(VI. ROČNÍK) DIPLOMOVÁ PRÁCE, Individuální téma
MAGISTERSKÁ ZKOUŠKA
Rozsah a hodnocení kurzu:
Průběžná kontrola výuky:
Se provádí ve dvoutýdenních cyklech formou prezentace zpracování dílčích úkolů.
Požadavky k udělení zápočtu:
Podmínkou k získání zápočtu a připuštění ke klauzurní práci je splnění zadaných dílčích úkolů.
Požadavky k udělení zkoušky:
Podmínkou k získání zkoušky je úspěšná prezentace zpracování klauzurního zadání.
Prerekvizity a navazující kurzy:
Dle doporučeného harmonogramu studia vycházejícího z oborového studijního plánu
Rozvrhové jednotky:
Dle individuálního harmonogramu studentů po ročníkových skupinách
konzultace cca. 3 hod. týdně
atelierová praxe cca. 12 hod. týdně
|