David Čech

BIO

*22. 8. 1995 Brno

xvcech@ffa.vutbr.cz

STUDIUM

2018+
FaVU VUT, Ateliér performance – prof. ak. soch. Tomáš Ruller

2014-2018
Fakulta informatiky MU, obor Sociální informatika

2009-2014
Gymnázium Rájec-Jestřebí

AKCE

Brrr No! – performance Uzemnění / Brno 2018

Theatrum Mundi – performance Art must smell good / GASK Kutná Hora 2018

Perform Made – performance Bez názvu / GHMP Praha 2018

Pokoje 2018 – performance 10 hodin s Violou / Praha 2018

PRÁCE / WORKS

Disabled

2019, akce – Regent’s Park, London

Volání

2018, akce

Smyslem akce je navázání kontaktu s obyvateli brněnských psích útulků. Se psi, kteří jsou proti vlastní vůli drženi v těchto institucích, jsem se spojil jejich typickým komunikačním způsobem – vytím. Pozice člověka, jenž svůj druh neprávem vytrhuje z přírody a staví se nad ni, je napadena prapůvodními silami přírody a spojení bytostí oddělených plotem je navzdory zákazu dosaženo. Akce je výrazem solidarity s vězněnými psy. (Inspirací pro akce byl zákaz návštěv psů v útulku Městské policie Brno-Komín. Rány, které se ozývají v blízkosti druhého útulku v Králově Poli, jsou výstřely z myslivecké střelnice, která s útulkem přímo sousedí. Výstřely jsou tak psi nuceni běžně poslouchat.)

Mistečko

2018, akce

Přenocoval jsem se psem Dustym, který bydlí na chodbě našeho domu. Akce zkoumá vztah člověka a jeho mazlíčka, postavení psů v lidské společnosti. Dosazení člověka do role psa poukazuje na přehlížené projevy nerovnosti. Zároveň jde o vyjádření podpory jedinci porobeného druhu.

Procházka po Kraví hoře

2018, akce

Video Procházka po Kraví hoře je záznamem jedné ze série akcí alternativního venčení psa Dustyho. Sám pes při těchto vycházkách rozhoduje o trase a délce pochodu. Člověk je pouze doprovodem zajišťujícím hladký průběh cesty. Klasický model venčení, kdy potřeby venčeného jsou naplněny jen do míry, která odpovídá potřebám a náladě venčícího, je zavrhnut ve prospěch co nejvyšší spokojenosti psa.

Čtenář

2018, akce

Četl jsem si na netradičních místech ve veřejném prostoru města Brna. Obsazení míst, která jsou implicitně chápaná jako člověku nepřístupná, má za úkol podnítit úvahy o vztahu jednotlivce a města/jednotlivce a společnosti/jednotlivce a systému.

Renata

2018, koncept/instalace

Ujal jsem se vysloužilé pseudohouby kombuchy a povýšil ji na domácího mazlíčka. Chovám ji v akváriu a krmím ji, aniž bych konzumoval její metabolity. Pro silnou regenerační schopnost dostala jméno Renata (tzn. znovuzrozená, obrozená).

Theatrum mundi 2.0: Art must smell good

2018, performance

Procházel jsem prostorem GASKu s růží a lahvičkou parfému. Voňavou tekutinou jsem ostřikoval květ růže, který byl chemikáliemi postupně rozežírán. Silná vrstva parfému pomalu kapala na zem a tvořila louže. Okolní vzduch byl silně nasycen vůní, kterou přítomní navzdory jejímu účelu často snášeli s odporem.

Pokoje 2018: 10 hodin s Violou

2018, performance

V rámci přehlídky umění Pokoje 2018 jsem strávil deset hodin v malé místnosti s potkaní samicí Violou. Během té doby jsme komunikovali, spali a živili se hruškami a zrním. Smyslem koexistence člověka a zvířete v uzavřeném prostoru byl jednak samotný intenzivní prožitek, jednak zkoumání možností mezidruhového poznání a porozumění.

Perform Made: Bez názvu

2018, performance

Performance proběhla při příležitosti retrospektivní výstavy Tomáše Rullera Perform Made – Udržitelné záblesky v GHMP Praha. Důležitými prvky události byla interakce mezi přítomnými performery a spoluutváření situací.

Mezi: Hranice hranic

2018, akce

Projel jsem trasu Kúty – Břeclav v prostoru mezi vagony vlaku. Mimo stát a mimo jasně definovatelnou polohu v dopravním prostředku jsem se tak na jistou dobu ocitl mimo běžnou sféru kontroly systému. Akce je připomínkou faktu, že stát je uměle vytvořená jednotka, a polemikou o legitimitě systémové kontroly jednotlivce.

Přes čáru

2018, akce

Chuť dálek

2018, videoperformance

Bez názvu

2018, videoperformance

Uzemnění

2018, performance

Legendu o dítěti vhozeném do kašny Karolínky přenáším ze středověku do dnešní doby, s ohledem na aktuální genderové a další sociální otázky. Akt uzemnění je reakcí na tlak společnosti vůči jednotlivci, vystavenému nepřízni osudu. Uzemnění nastává v obou jeho významech: fyzickém i přeneseném interpersonálním.