English

Video-výběr

Práce Marka Mařana, jednoho z prvních absolventů ateliéru, který se zabýval robotikou a virtuální realitou, prezentují hned dvě kontinuální videa se dvěma základními přístupy:
KOLO je čistý formálně optický experiment, zatímco ZE TMY je přímočarý akční záznam s jasnou světelnou symbolikou.
Tyto dva principy spojuje v akčním videu OEDIV Zdeněk Závodný - formální trik tu určuje akci (podobně Jakub Deml v NĚKDE - naopak podtrhuje akčnost dalším zpracováním).
Matěj Kolář, který patří k nejaktivnějším a nejvšestrannějším z bytostných performerů,
je zastoupen typickými fyzicky i časově náročnými projekty, kontextuální video-akcí POSLEDNÍ VTEŘINY TISÍCILETÍ, s použitím časosběrné kamery s výraznou audio-vizuální rytmizací (a zpomalenou zpětnou projekcí kontinuálního záznamu šamanské akce HAVAL HEJOM).
Petr Dvořák, programově konceptuální autor, představuje statickou kamerou sejmutý dokument tělové akce POHYBY v kontrastu s meditativní minimalistickou zenově mediální hříčkou TV ČAJ - reflexí televizního obrazu na šálku čaje.
LOOK Nadji Slovak je dílem pozorovacího talentu, rozfázovaným záznamem sociální situace na pomezí fotografie - s ženskou citlivostí odhalující lidské charaktery,
zatímco I LOVE YOU Petronely Tančekové reprezentuje naostro feministicky akční a přitom halucinačně efektní hudební klip.
Podobným tvrdším undergroundovým klipem je IGLAU IN BLAU Petra Bradáčka.
Společná práce Zuzany Růžičkové a Ladislava Železného JÁ A TY INKOGNITO, je vztahově prožitkovým vyprávěním psychedelické kultury ve formě road moovie.
Vysloveně genderově angažovanou, až sociálně-politicky kritickou vypravěčkou ve složitě komponovaných strukturách, je Světlana Kulíšková-Ruggiero, která se i v práci CHLAPI SI MYSLÍ DIVNÝ VĚCI vyjadřuje pomocí střihu živých dialogů a paradoxních společenských situací.
Jejím provokativním protipólem je v ukázce Vít Kraus, intelektuální experimentátor, který tu s ironií a smyslem pro absurditu figuruje ve voyeurském interview jako kameraman-zpovědník kladoucí intimní otázky, na něž odpovídá jistá slečna MONIČKA.
Petr Šesták, živelný antiformalista, je zastoupen fragmentem záznamu skryté veřejné akce TRAFIKANT - zachycený bezpečnostní kamerou při tvorbě manka, a domácím videem VLNA z řady jeho dlouhodobých brutálně estetických performancí (TRÁVOMUŽ).
S podobným smyslem pro humor, hravost a spontánní energii pracuje i Milan Kincl v ranném hudebně-akčním klipu SATISFACTION.
Ukázky expresivního punkově alternativního videa - životní akce STEREO Davida Burka a jeho 1 MINUTE sestřih z pásma akčních dokumentů - ukončují výběr ze série výrazných performancí.
Minimalistické video VIDÍME JEN TO CO VIDĚT CHCEME Josefíny Slezákové je protipólem tvorby Zdeňka Mezihoráka, který po mnohahodinových kontinuálních meditativních záznamech plynutí času a proměn světla, viz LAMPA, a vícekanálových instalacích přišel se sérií rytmických remixů klasických filmů 13 REVÍR, PO STOPÁCH KRVE, SPEJBL A HURVÍNEK.
Později jinak, v aktuální politické glose JURASSIC PARK REVISED, použil konfrontaci hollywoodského filmu s archivními dokumenty z médií Fouzi Mohamed Salem z Libye .
ZÁTIŠÍ Filipa Cenka, čistá ranná textově analytická studie zadaného tématu, předchází jeho pozdější experimenty s hypertextovým videem, v tomto případě digitální analýzu sekvence klasického filmu 3 X 2 MIN PO ATENTÁTU.
Spolu s Jiřím Havlíčkem a dalšími pracují na kolektivních projektech na poli veejayingu, internetových vysílání a multimediálních performancí, zde prezentují současný trend animovaných filmů MELANIE. (a SOLARIS). Do této kategorie patří také digitální animace Lucie Peterkové LIDIČKY.

Marek Mařan
"Kolo" 1995 (5´35")
"Ze tmy" 1996 (1´52")

Zdeněk Závodný
"OEDIV" 1998 (8´) ukázka 2'32"

Matěj Kolář
"Poslední vteřiny tisíciletí" 1999 (3´48´´)

Petr Dvořák
"Pohyby" 2001 (10´) ukázka 3´30''
"TV-čaj" 2002 (30´) ukázka 5´12''

Nadja Slovak
"Look" 1996 (7´30´´) ukázka 2´03"

Petronela Tančeková
"I love you" 1998 (3´15'')

Petr Bradáček
"Iglau in blau" 1994 (6´30´´) ukázka 2'06''

Zuzana Růžičková (& Ladislav Železný)
"Já & ty incognito" 1998 (3´17'')

Světlana Kulíšková-Ruggiero
"Chlapi si myslí divný věci" 1996 (5´59'')

Vít Kraus
"Monička" 1998 (18´) ukázka 6'47''

Petr Šesták
"Trafikant" 1996 (3'45'') ukázka 2´
"Vlna" 1997 (6'11'')

Milan Kincl
"Satisfaction" 1995 (4´07'')

David Burk
"Stereo" 1995 (22´) ukázka 5'24''
"1 minute" 1995 (1´)

Josefína Slezáková
"Vidíme jen to, co vidět chceme" 1997 (1´19´´)

Zdeněk Mezihorák
"Lampa" 1995 (8'06") ukázka 2'01''
"13 revír" 1998 (1´36´´)
"Po stopách krve" 1998 (1´56´´)
"Spejbl & Hurvínek" 1998 (1´29´´)

Fouzi Mohamed Salem
"Jurassic Park-Revised" 2002, ( 3'26'')

Filip Cenek
"Zátiší / still life" 1994 (4´38")
"3x2 min po atentátu" 1998 (6´52")

Jiří Havlíček (& Filip Cenek)
"Melanie envoie des fuseé des yeux et sauve le soleil" 2002, ( 2'41'')

Lucie Peterková
"Lidičky" 2004 (35´ smyčka)